
5 erori frecvente în procesul de salarizare (și cum să le evitați)
Externalizare servicii HR și salarizare



Cum se manifesta hartuirea morala (bullying) la locul de munca si cum o poti preveni
In Romania se vorbeste prea putin despre hartuirea la locul de munca, oricare ar fi natura ei. Desi multi angajati accepta abuzurile ca parte din rutina zilnica, hartuirea morala incepe sa fie recunoscuta si la noi, lucrurile evoluand intr-o directie pozitiva.

Control ITM – drepturile angajatorilor si documentele solicitate
Controlul ITM (Inspectoratul Teritorial de Munca) presupune verificarea prevederilor legate de securitatea si sanatatea in munca pentru orice angajator sau loc de munca, organizat potrivit prevederilor in vigoare. Mai jos, poti citi mai multe informatii despre rolului controlului ITM, tipuri de controale ITM, ce documente pot fi solicitate, ce nu esti obligat sa arati, precum si cateva sfaturi, pentru ca intreg procesul sa se desfasoare fara probleme.
- Cadru legislativ
- Rolul controlului ITM si activitatea sa
- Tipuri de controale ITM
- Documente solicitate
- Ce nu esti obligat sa arati in cazul unui control ITM
- Ce sanctiuni risti
- Sfaturi in caz de control ITM

Diferenta dintre stagiul de cotizare si vechimea in munca: ce este fiecare, cum se calculeaza, de ce conteaza
Stagiul de cotizare si vechimea in munca sunt concepte diferite, desi exista o legatura stransa intre ele. In continuare, poti afla mai multe despre stagiul de cotizare si vechimea in munca, precum si care sunt conditiile obligatorii pentru a iesi la pensie.
- Cadru legislativ
- Stagiul de cotizare
- Vechimea in munca
- Conditii de indeplinit pentru a iesi la pensie

Egalitate la locul de munca
Tratamentul corect si egal la locul de munca este un drept fundamental la nivelul Uniunii Europene. Indiferent ca este vorba de discriminarea persoanelor pe criterii de sex, varsta, origine etnica, religie sau orientare sexuala, subiectul discriminarii in relatiile profesionale reprezinta una dintre problemele importante ale societatii, potrivit unui studiu realizat de Consiliul National pentru Combaterea Discriminarii (CNCD).
In continuare, poti citi despre formele de discriminare interzise prin lege, ce tipuri de discriminare sunt sanctionate, care sunt obligatiile angajatorului, precum si despre ce poti face in cazul in care consideri ca esti discriminat la locul de munca.
- Cadru legal
- Forme de discriminare interzise
- Cum distinge Codul Muncii discriminarea directa si indirecta
- Ce presupune egalitatea de sanse si de tratament intre femei si barbati in relatiile munca
- Care sunt obligatiile angajatorului pentru prevenirea si eliminarea oricaror comportamente, definite drept discriminare bazata pe criteriul de sex
- Practici interzise care dezavantajeaza persoane de un anumit sex, in legatura cu relatiile de munca
- Rolul maternitatii in relatiile de munca
- Ce nu constituie discriminare in raport cu relatiile de munca
- Ce poate face salariatul in cazul in care considera ca este discriminat la locul de munca

Contractul de ucenicie: continut, acte necesare, durata
Contractul de ucenicie reprezinta o forma particulara a contractului individual de munca, fiind incheiat pe o perioada determinata, prin care ucenicul se pregateste profesional si munceste sub autoritatea angajatorului, care este obligat sa ii plateasca un salariu si sa ii asigure conditiile necesare formarii profesionale. Ucenicul obtine, prin perioada de ucenicie, experienta de munca necesara unei viitoare angajari, iar angajatorul isi formeaza mana de lucru. Prin incheierea unui contract de ucenicie, vei dobandi, la sfarsitul perioadei de lucru, o serie de competente utile pe piata muncii, precum si un nivel de calificare profesionala, recunoscut printr-o certificare. In cele ce urmeaza, poti afla ce contine un contract de ucenicie, de ce documente ai nevoie, cat dureaza un astfel de contract si cum arata un model de contract de ucenicie.

Regulamentul intern: prevederi, ce rol are si cine il intocmeste
Regulamentul intern este un document obligatoriu, care stabileste normele ce trebuie respectate de angajator si de angajati. Actul trebuie intocmit de angajator in termen de 60 de zile de la dobandirea personalitatii juridice si in urma consultarii cu sindicatul sau cu reprezentantii angajatilor. In urma intocmirii sale, angajatorul este obligat sa aduca aceste prevederi la cunostinta angajatilor, pentru a fi insusite. Regulamentul trebuie afisat la sediul angajatorului, iar orice modificare a sa este realizata in urma discutiilor purtate cu reprezentantii salariatilor.
In cele ce urmeaza, poti citi despre acest regulament, ce trebuie sa contina, cine se ocupa de intocmirea sa, cand/cum are loc informarea angajatilor, precum si care este procedura de modificare si de contestare a sa.

Nota de lichidare: importanta, necesitate, model
Nota de lichidare este un document care poate fi eliberat de angajator in momentul incetarii contractului de munca si are drept scop consemnarea existentei sau inexistentei unor datorii intre salariat si firma. Mai jos, poti afla ce contine acest document, in ce conditii este emis si cum arata un model de nota de lichidare.

Cum infiintezi un PFA – pasi, documente si acte necesare
Daca vrei sa lucrezi independent sau sa demarezi propriul business, este necesara fie infiintarea unei societati (de exemplu: SA, SRL, SRL-D), fie inregistrarea ca persoana fizica autorizata, fapt ce presupune deschiderea unui PFA. In acest articol, vorbim pe larg despre:
- Ce este un PFA – cadrul legislativ
- Avantaje si dezavantaje PFA
- Care este numarul maxim de angajati
- Cine poate infiinta un PFA
- Infiintare PFA pas cu pas
- Acte necesare pentru infiintare
- Inregistrarea fiscala
- Ce masuri de sprijin se pot obtine in contextul pandemiei

Pensia de invaliditate – Ce este, in ce conditii se acorda, ce acte sunt necesare
Pensia de invaliditate este un drept de care pot beneficia, in anumite conditii prevazute de lege, persoanele care, din diferite motive, si-au pierdut capacitatea de munca in proportie de 50% sau mai mult. De acest tip de pensie pot beneficia cei care nu au limita de varsta pentru pensionare, dar care nu-si mai pot continua activitatea din cauza starii de sanatate sau a incapacitatii de munca.

Certificatul de rezidenta fiscala: ce este, cum se obtine si ce valabilitate are
In ziua de azi, orice companie poate lucra cu parteneri din diferite tari, fie ca presteaza servicii pentru acestia sau solicita serviciile unei companii din strainatate. Totusi, conform legislatiei, exista cateva reguli care trebuie indeplinite pentru ca astfel de tranzactii sa poata fi impozitate corect. Astfel, certificatul de rezidenta fiscala este unul dintre documentele necesare pentru a face tranzactii cu parteneri din alte tari.
Afla in cele ce urmeaza ce este certificatul de rezidenta fiscala, cum este reglementat legal, cum se solicita si care sunt veniturile care pot fi impozitate.
- Ce este certificatul de rezidenta fiscala – reglementari legale
- Ce presupune statutul de nerezident
- Ce venituri obtinute de nerezidenti pot fi impozitate
- Cum se evita dubla impozitare
- Cum obtii certificatul de rezidenta fiscala

UPDATE Codul Muncii: ce drepturi si obligatii au angajatorul si angajatul. Se introduc amenzi pentru discriminare si hartuire
Codul Muncii reprezinta actul normativ in care se regasesc drepturile si obligatiile angajatorului si ale angajatului in cadrul relatiei profesionale stabilite intre acestia pe baza contractului individual sau colectiv de munca. Cele 281 de articole ale Codului Muncii fac referire si la alte prevederi legale importante pentru legatura angajator-salariat, printre care se numara securitatea si sanatatea in munca, salarizarea, conflictele de munca, dar si altele.

Tot ce trebuie sa stii despre un contract de donatie
Donatia este un proces realizat printr-un contract, prin care o persoana care are titlul de donator cedeaza catre alta persoana dreptul de proprietate al unui bun mobil sau imobil, in mod gratuit si irevocabil (pot exista exceptii). Persoana care accepta proprietatea are denumirea contractuala de donatar.
Conform legii, mai exact art.985 din Codul Civil, acest contract este considerat cu titlu gratuit, deoarece una dintre partile implicate cedeaza o parte a proprietatii fara a urmari vreun avantaj de orice natura.
Potrivit aceluiasi articol legislativ, actul de donatie este irevocabil. Singura exceptie de la regula apare atunci cand contractul este incheiat intre doi soti, iar in acest caz actul poate fi revocat, insa doar in timpul casatoriei.
- Caracterul juridic al unui contact de donatie
- Conditii de validitate
- Care sunt tipurile de donatie ce se pot face
- Care sunt obligatiile donatorului si ale donatarului
- Acte necesare pentru donatia unui imobil
- Durata si procedura de incheiere a contractulu
- Ce taxe se achita pentru efectuarea actului de donatie
- Modele de contracte de donatie