Legislație și conformitate
Rămâi conectat la schimbările legislative și asigură-te că procesele tale respectă normele în vigoare. Oferim suport strategic pentru alinierea la cerințele legale, reducerea riscurilor și menținerea conformității în toate ariile de business.


Cum poti tine contabilitatea pentru PFA. Documente necesare si norme legale
Actualizat Decembrie 2019
PFA-ul sau Persoana Fizica Autorizata este o forma juridica simpla, conceputa pentru activitati comerciale, prestari de servicii sau alte activitati de mica anvergura. PFA-ul este, mai exact, cea mai simpla modalitate prin care o persoana poate sa desfasoare activitati individuale sau sa presteze servicii economice, fiind singura persoana salariata.
Desfasurarea de activitati economice de catre Persoanele Fizice Autorizate, de catre intreprinderile individuale sau cele familiale este reglementata prin OUG nr. 44/2008, intrata in vigoare de la data de 25 aprilie 2008.
In ceea ce priveste infiintarea unui PFA, procedura este una relativ simpla, gratuita. Un alt avantaj al PFA-ului este acela ca nu are nevoie de un expert contabil pentru gestionarea documentelor fiscale, iar contabilitatea poate fi tinuta personal, in partida simpla.

Conflictul de interese: ce sanctiuni se impun si cum poate fi prevenit
Conflictul de interese apare atunci cand o activitate, relatie sau implicare de natura personala se interpune in exercitarea responsabilitatilor profesionale. Prin conflict de interese se intelege situatia in care o persoana ce exercita o demnitate publica sau o functie publica are un interes personal de natura patrimoniala, care ar putea influenta indeplinirea cu obiectivitate a atributiilor ce ii revin, potrivit Constitutiei si altor acte normative ce reglementeaza respectiva activitate.

Contract colectiv de munca – Ce este si care este scopul acestuia?
Potrivit Codului Muncii, contractul colectiv de munca (CCM) este un document scris, incheiat intre doua parti: angajatorul sau organizatia patronala si angajatii, persoane salariate, reprezentate prin sindicate. Principalul obiectiv al contractului colectiv de munca este apararea drepturilor partilor implicate si prevenirea aparitiei conflictelor colective de munca.

Ordinul de deplasare (delegatia)
Codul Muncii prevede faptul ca un angajat isi poate desfasura activitatea intr-un alt loc decat cel prevazut expres in contractul individual de munca, pe o perioada de timp variabila. Pe durata delegarii, angajatul isi pastreaza toate drepturile salariale, precum si functia pe care o detine, iar o parte din cheltuielile asociate sunt suportate de angajator.

Cum concediezi un angajat: 5 lucruri pe care trebuie sa le stii
Oricat de neplacuta ar fi, concedierea este parte integranta a unui business. La fel ca recrutarea si angajarea, concedierea unui angajat este o actiune dificila, mai ales in firmele mici, care trebuie pregatita inainte, cu un plan si o strategie bine puse la punct.

Concediul de odihna: ce prevede Codul Muncii
Concediul de odihna este unul dintre cele mai importante drepturi de care se bucura salariatii din Romania si nu numai. Garantat tuturor angajatilor unei companii si reglementat de Codul Muncii, concediul de odihna nu face obiectul cesiunilor, renuntarilor sau limitarilor de orice fel.

Tot ce trebuie sa stii despre asigurarea de sanatate privata si de stat
Asigurarea de sanatate este reglementata de Legea nr. 95/2006 privind reforma in domeniul sanatatii si asigura acces la servicii medicale gratuite cetatenilor romani, in schimbul unei contributii lunare.

Cum se manifesta hartuirea morala (bullying) la locul de munca si cum o poti preveni
In Romania se vorbeste prea putin despre hartuirea la locul de munca, oricare ar fi natura ei. Desi multi angajati accepta abuzurile ca parte din rutina zilnica, hartuirea morala incepe sa fie recunoscuta si la noi, lucrurile evoluand intr-o directie pozitiva.

Control ITM – drepturile angajatorilor si documentele solicitate
Controlul ITM (Inspectoratul Teritorial de Munca) presupune verificarea prevederilor legate de securitatea si sanatatea in munca pentru orice angajator sau loc de munca, organizat potrivit prevederilor in vigoare. Mai jos, poti citi mai multe informatii despre rolului controlului ITM, tipuri de controale ITM, ce documente pot fi solicitate, ce nu esti obligat sa arati, precum si cateva sfaturi, pentru ca intreg procesul sa se desfasoare fara probleme.
- Cadru legislativ
- Rolul controlului ITM si activitatea sa
- Tipuri de controale ITM
- Documente solicitate
- Ce nu esti obligat sa arati in cazul unui control ITM
- Ce sanctiuni risti
- Sfaturi in caz de control ITM

Diferenta dintre stagiul de cotizare si vechimea in munca: ce este fiecare, cum se calculeaza, de ce conteaza
Stagiul de cotizare si vechimea in munca sunt concepte diferite, desi exista o legatura stransa intre ele. In continuare, poti afla mai multe despre stagiul de cotizare si vechimea in munca, precum si care sunt conditiile obligatorii pentru a iesi la pensie.
- Cadru legislativ
- Stagiul de cotizare
- Vechimea in munca
- Conditii de indeplinit pentru a iesi la pensie

Egalitate la locul de munca
Tratamentul corect si egal la locul de munca este un drept fundamental la nivelul Uniunii Europene. Indiferent ca este vorba de discriminarea persoanelor pe criterii de sex, varsta, origine etnica, religie sau orientare sexuala, subiectul discriminarii in relatiile profesionale reprezinta una dintre problemele importante ale societatii, potrivit unui studiu realizat de Consiliul National pentru Combaterea Discriminarii (CNCD).
In continuare, poti citi despre formele de discriminare interzise prin lege, ce tipuri de discriminare sunt sanctionate, care sunt obligatiile angajatorului, precum si despre ce poti face in cazul in care consideri ca esti discriminat la locul de munca.
- Cadru legal
- Forme de discriminare interzise
- Cum distinge Codul Muncii discriminarea directa si indirecta
- Ce presupune egalitatea de sanse si de tratament intre femei si barbati in relatiile munca
- Care sunt obligatiile angajatorului pentru prevenirea si eliminarea oricaror comportamente, definite drept discriminare bazata pe criteriul de sex
- Practici interzise care dezavantajeaza persoane de un anumit sex, in legatura cu relatiile de munca
- Rolul maternitatii in relatiile de munca
- Ce nu constituie discriminare in raport cu relatiile de munca
- Ce poate face salariatul in cazul in care considera ca este discriminat la locul de munca

Nota de lichidare: importanta, necesitate, model
Nota de lichidare este un document care poate fi eliberat de angajator in momentul incetarii contractului de munca si are drept scop consemnarea existentei sau inexistentei unor datorii intre salariat si firma. Mai jos, poti afla ce contine acest document, in ce conditii este emis si cum arata un model de nota de lichidare.